Ile zarabia się na wynajmie krótkoterminowym? 17.07.2019

Rynek najmu krótkoterminowego i rynek hotelarski stale rosną – według szacunków Emmerson Evaluation, do końca 2019 r. liczba pokoi w Polsce wzrośnie o 30% względem bazy dostępnej na koniec 2016 r., a w niektórych regionach przyrost ten znajdzie się na poziomie nawet 50%.

Co to oznacza w praktyce? Inwestowanie w nieruchomości bez wątpienia nadal się opłaca.

Bazując na wynikach opisanych w „Raport 2018: Rynek Hotelarski w Polsce” coraz większą popularnością cieszy się w Polsce turystyka weekendowa, co stanowi świetną okazję dla właścicieli nieruchomości przeznaczonych na wynajem na doby. Wśród osób, które decydują się na ten rodzaj wypadów 44% stanowią te, które chcą odkrywać nowe rzeczy, 28% poznawać miasta, 25% szuka spokoju oraz wytchnienia, zaś dla 23% istotna jest możliwość spędzenia wolnego czasu z dziećmi oraz opcja zwiedzenia miejsca o walorach zabytkowych. Mając na uwadze te oczekiwania, największą popularnością wśród turystów weekendowych cieszą się Trójmiasto, Warszawa, Wrocław, Kraków oraz Toruń. O tym, które z nich zajmują pierwsze trzy miejsca w rankingu decyduje jednak cel wyprawy. W przypadku zabytków największym zainteresowaniem cieszy się Kraków oraz Wrocław. Pod kątem oferty gastronomicznej Kraków oraz Trójmiasto. Wśród lokalizacji bogatych w atrakcje dla najmłodszych prym wiedzie Trójmiasto.

Dla każdej z tych grup opcja wynajęcia apartamentu, zamiast pokoju hotelowego, oznacza większy komfort oraz swobodę pobytu. Z kolei w przypadku rodzinnych wypadów nieoceniony będzie dostęp do pralki, czy w pełni wyposażonego aneksu kuchennego. To natomiast zapewnia szerokie możliwości właścicielom apartamentów przeznaczonych na wynajem krótkoterminowy.

Ile zarabia się na wynajmie krótkoterminowym?

Choć wysokość przychodu czy też stopień obłożenia w skali roku zależą od wielu czynników, dzięki wsparciu profesjonalnego zarządcy, właściciel mieszkania może liczyć na roczny przychód wynoszący nawet 60 - 65 tys. zł, w zależności m. in. od lokalizacji nieruchomości i jej standardu wykończenia. Mając jednak na uwadze średnie obłożenie wszystkich apartamentów, którymi zarządzamy jako RentPlanet, wyniosło ono w minionym roku 75%. Dla porównania, według wyników raportu firmy STR, w tym samym okresie w przypadku hoteli w Warszawie wyniosło ono 75,3%. Pokazuje to jednoznacznie, jak olbrzymi potencjał drzemie w wynajmie krótkoterminowym. Potwierdza to również Raport Property Index, Overview of European Residential Markets autorstwa firmy doradczej Deloitte. Wynika z niego, że w Polsce 15,3% wszystkich lokali to te, które przeznaczone są na wynajem.

Jak w RentPlanet szacujemy stopę zwrotu oraz obłożenie?

We współpracy z naszymi klientami polegamy na prognozach stworzonych w oparciu o doświadczenie działu Revenue Management oraz danych historycznych i raportów rynkowych. Prognozy obejmują zakładane w poszczególnych latach obłożenie lokalu oraz oczekiwaną roczną stopę zwrotu, która zazwyczaj oscyluje wokół poziomu 6-8%. Należy jednak podkreślić, że dla każdego mieszkania opracowujemy dedykowaną politykę cenową. Powstaje ona na podstawie analizy rynkowej, w tym konkurencyjnych ofert apartamentów do wynajęcia oraz hoteli. Jednak przede wszystkim bazujemy na wiedzy naszego doświadczonego zespołu Revenue Management. Korzystamy równocześnie z ogólnodostępnych, jak i autorskich narzędzi, które dzięki specjalnym algorytmom monitorują w trybie 24/7 blisko 150 zmiennych, w tym m. in. pogodę, wydarzenia w danej lokalizacji, itp. Na podstawie bieżącej analizy podejmujemy decyzje dotyczące obniżenia lub podwyższenia ceny noclegu w danym apartamencie tak, by generował on maksymalny przychód. W ten sposób ceny poszczególnego mieszkania potrafią ulec zmianie nawet 4 razy w ciągu doby.

„Revenue Management to metoda pracy określana nierzadko mianem strategii działania, której celem jest optymalizacja procesu sprzedaży w celu wygenerowania jak najwyższych przychodów. W tym celu prognozowane jest m. in. zapotrzebowanie na konkretne usługi wśród potencjalnych konsumentów, co pozwala firmom zarządzać wysokością ceny, marży, a także kierować ofertę do konkretnie sprofilowanych grup, we właściwym czasie.”

Taka polityka działania ma na celu opracowanie wiarygodnych i miarodajnych prognoz, satysfakcjonujących zarówno właścicieli nieruchomości, jak i RentPlanet. Potwierdzeniem skuteczności tego sposobu działania jest m. in. średnie roczne obłożenie w apartamentach, którymi zarządzamy. W 2018 roku wyniosło ono we Wrocławiu prawie 84%, w Zakopanem 70%, a w Szklarskiej Porębie 69%.

Co istotne, powyższe obłożenie wypracowano przy cenie za nocleg wynoszącej ponad 230 zł we Wrocławiu, ponad 220 zł w Zakopanem oraz blisko 200 zł w Szklarskiej Porębie. Statystyczne jest to kilka procent więcej niż wyniósł średni koszt noclegu w tych lokalizacjach, dzięki czemu w ostatnim roku nasi klienci osiągnęli zauważalnie wyższy przychód.

Jak RentPlanet zapewnia obłożenie w zarządzanych apartamentach?

Wszystkie apartamenty znajdujące się w naszej bazie promujemy w podobny sposób, z wykorzystaniem tych samych narzędzi, dbając o zadowolenie oraz wysokie przychody wszystkich właścicieli, którzy z nami współpracują. Należy mieć jednak na uwadze, że niezależnie od starań zarządcy, finalna decyzja o wyborze zawsze znajduje się po stronie gości.

newsletter
Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij